Kolory budują nasz świat
Każdy z nas ma inną wrażliwość na otaczający nas świat a tym samym na barwy i ich zestawienia. Dotychczasowe doświadczenia wskazują jednak, że w odbiorze kolorów oraz ich połączeń występują pewne prawidłowości.
Z reguły zwracamy uwagę na kolory w naszym otoczeniu. Starannie je dobieramy kupując ubrania, samochody czy malując ściany w naszych domach. Jedne lubimy bardziej inne mniej, więc mają one dla nas duże znaczenie, wpływają na nasze samopoczucie, podobnie jak zestawienia kolorów w naszym otoczeniu. Bywają takie, które wzbudzają radość, inne przygnębiają, a jeszcze inne są przyczyną zgrzytania zębów.
Te doświadczenia skłaniają ku tezie, że wybranie odpowiedniej kolorystyki w kampanii może mieć duży wpływ na jej powodzenie. Takie są też założenia w reklamie. Od tego jak kandydat dobierze swoje barwy w dużej mierze zależeć będzie jego postrzeganie przez wyborców, co ma olbrzymie znaczenie w ogólnej ocenie zarówno kampanii, jak i jego samego.
Które kolory są najlepsze? zwłaszcza w kampanii wyborczej…
Zdecydowanie takie, które łatwo wpadają w oko i wyróżniają się na tle innych, tj. czerwony, który jest kolorem pełnym energii – niektórzy powiedzą agresji, inni, że raczej jest barwą krzykliwą, zwracającą uwagę w pozytywny sposób. Uważać trzeba jednak, by nie przesadzić, bo kolorów, zwłaszcza tych wyróżniających, poruszających emocje, należy używać z rozwagą. Te najbardziej wyraziste warto łączyć z innymi delikatnymi lub po prostu z bielą.
Nie wszystkie kolory warte są uwagi podczas kampanii. Niektórych po prostu lepiej unikać ze względu na skojarzenia, bo np. o ile pomarańcz jest kolorem kreatywności, to fiolet już różnie się kojarzy, ale przede wszystkim ma konotację z luksusem i bogactwem, co przeciętnemu wyborcy może nie przypaść do gustu. Z kolei zielony jest kolorem bardzo spokojnym i harmonijnym, a niebieski kojarzy się z elegancją i powagą. Czarny, podobnie jak złoty kojarzy się z wieczorem, smakiem i dostojnością. Niestety, w naszej kulturze czerń to raczej żałoba, śmierć i smutek, więc nie można z nim przesadzać.
Każdy kolor ma jakieś znaczenie, dlatego ważne jest przeanalizowanie, co chcemy sobą reprezentować i uwzględniając barwy ugrupowania (jeżeli do takiego należymy) dobrać je w przemyślany sposób i oczywiście stosownie połączyć. Niebieski z zielonym będzie się zlewał, podobnie jak czarny z granatowym, a żółty z czerwonym to zestawienie mocno krzykliwe. Klasyczne połączenia, które ze spokojem możemy polecić to granatowy z białym, biały z czerwonym, a jednym z ciekawszych połączeń są: czarny z pomarańczowym lub żółtym czy amarantowy z szarym.
Wykorzystaj tą wiedzę budując swój wizerunek już podczas planowania kampanii.
Co oznaczają kolory…
BIAŁY – czystość, intuicja, optymizm, neutralność
CZARNY – stałość, prestiż, tajemnica, podkreślenie autorytety, kompetencji
NIEBIESKI – świeżość, przestrzeń, spokój, zaufanie, powaga
CZERWONY – energia, aktywność, optymizm, dynamizm
POMARAŃCZOWY – kreatywność, ciepło, inspiracja, witalność, dynamizm
ŻÓŁTY – radość, ciepło, nadzieja, energia, inspiracja
ZIELONY – spokój, harmonia, natura, szczęście, lojalność, siła
BRĄZOWY – stabilność, równowaga, koncentracja, trwałość, bezpieczeństwo
SZARY – ochrona, wyciszenie
FIOLETOWY – bogactwo, luksus, prestiż, emocje
RÓŻOWY – radość, łagodzenie napięcia, sympatia