Druk, uszlachetnienia, transport… – ustalamy istotne elementy zamówienia do drukarni
Druk, drukowanie, a potem uszlachetnianie i jeszcze kaszerowanie, falcowanie… Jak zapakować, ile sztuk, gdzie dostarczyć? To wszystko nie wygląda na proste… Co jest ważne a co nie? Wysyłając zapytanie, a potem zlecenie do drukarni, którą już wybraliśmy (tekst o wyborze drukarni) dobrze jest zamieścić w nim wszelkie znaczące informacje. Usprawni to współpracę i zapewni realizację zamówienia zgodną z oczekiwanym rezultatem.
Przedstawiamy listę dziesięciu ważnych ustaleń, o których warto pamiętać w zleceniu prac poligraficznych.
- Nazwę zlecenia, czyli co konkretnie chcemy drukować. Czy to będzie broszura, ulotka, a może kalendarz.
- Format może być, np. A4 lub DL, albo inny, ale trzeba pamiętać także o podaniu wymiarów w milimetrach (pierwszy to zawsze szerokość, drugi wysokość), np. A4 (297 x 210 mm). Jeśli chcemy folder składany z A4 do DL, to też należy ująć to w zleceniu.
- Nakład, inaczej ilość zamawianych sztuk.
Informacje techniczne
4. Materiał – powinniśmy wiedzieć jakiego papieru chcielibyśmy użyć do druku. Ważny jest rodzaj oraz gramatura surowca. Jeśli mamy okładkę to należy pamiętać o podaniu rodzaju materiału do środka i okładki.
5. Druk podaje się zwykle w formacie np.: 4/4 czy 0/1 albo 5/0 czyli ilość kolorów po jednej i po drugiej stronie wydruku. Nie można zapomnieć o podaniu modelu barw. Standardowo jest to CMYK, ale nie zawsze, dlatego warto o tym pamiętać.
6. Uszlachetnienia – określamy jakich uszlachetnień druku chcemy, czy to ma być lakier, folia, błysk, czy matowy. Na całości, lub zgodnie z projektem tylko w wybranych miejscach.
7. Oprawa – Jeśli zamawiamy druk z oprawą, składający się z większej ilości kartek, to musimy określić jaką oprawę chcemy: szytą, klejoną i z której strony.
I jeszcze…
8. Sposób pakowania – drukarnia zapewne nam coś zaproponuje, ale możemy też sami określić jak ma być zapakowany nasz gotowy produkt.
9. Bardzo ważne jest określenie terminów. Po pierwsze termin i sposób dostarczenia plików, z których będzie wykonane zlecenie, a także termin realizacji zamówienia i data dokonania zapłaty. Jeśli plik zostanie dostarczony na czas, nie powinno być problemu z terminowością naszego zamówienia.
10. Nie zapominajmy też o określeniu sposobu odbioru (odbiór własny, kurier, dostawa po stronie drukarni) i jednego lub kilku adresów dostawy (jeśli produkcja ma zostać podzielona). Ważne, abyśmy ustalili wcześniej sposób odbioru zamówienia, aby nie zdarzyła się sytuacja, że drukarnia dostarcza paletę produktu gotowego na adres klienta, a na miejscu nie ma kto jej odebrać.
Te informacje także mogą się przydać…
W zamówieniu możemy także wpisać ustaloną cenę netto za sztukę i cały nakład oraz określić, czy drukarnia ma dokonać wysyłki prenumeratorskiej.
Warto także ustalić na początku do czego ma być wykonany druk. Opcji jest przecież kilka, a od tej decyzji zależy efekt końcowy. Akceptacja może być do: arkusza klienta, poprzedniego druku w tej drukarni, proofu drukarni, proofu klienta, wzornika pantone, czy osobiście przez klienta (może on być obecny przy druku).
Zamówienie powinno zawierać możliwie jak najwięcej ustaleń.
Ułatwi to współpracę i wykluczy niedopowiedzenia. Jeśli pomyślimy o wszystkim wcześniej, jasno określimy nasze preferencje, efekt będzie zgodny z naszym oczekiwaniem, a na tym przecież nam zależy.
W Przedsiębiorstwie Poligraficznym RAGUS wspieramy naszych Klientów zarówno w doborze odpowiednich materiałów, odpowiednich technologii, określeniu wszelkich niezbędnych parametrów zamówienia, jak i samej optymalizacji zamówienia. Staramy się ułatwić im pracę oraz oszczędzić czas dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. Nie każdy przecież musi znać się na wszystkim.