Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki więcej informacji

Opakowania – oczekiwania współczesnych konsumentów

Bez wątpienia w obecnych czasach opakowanie jakiegokolwiek produktu nie jest błahą sprawą. Coraz bardziej świadomi konsumenci podnoszą poprzeczkę producentom i to bardzo wysoko. Opakowania mają spełniać coraz więcej wymagań od praktyczności poprzez estetykę, aż po indywidualizm.

Budowanie wizerunku a opakowanie

To, że opakowania są elementem tożsamości marki jest raczej oczywiste. Są często pierwszym wizualnym elementem, z jakim ma styczność klient szukający produktu na półce. Już na pierwszy rzut oka, jest on w stanie ocenić produkt poprzez opakowanie, a tym samym rozróżnić tożsamość marki i firmy. Kształt, kolor, zdobienia czy liternictwo zastosowane w projekcie decydują o zakwalifikowaniu produktu do odpowiedniej grupy na półce i na rynku. Harmonijne i dobrze przemyślane łączenie strategii opakowań oraz tożsamości marki może być jednym z elementów przewagi konkurencyjnej. Odpowiednio utożsamiany produkt będzie się dużo lepiej sprzedawał i wyróżniał pozytywnie na tle innych.

opakowanie na leki
Bezpieczeństwo

Opakowanie może także dawać poczucie bezpieczeństwa zarówno producentowi, dystrybutorowi, jak i klientowi. Ma to nie małe znaczenie dla właściciela marki, bo wysokiej jakości opakowanie produktu poprzez wyróżniki staje się niemożliwe do podrobienia. Jest ważne także dla konsumenta, który otrzymuje opłacony przez siebie produkt, mający zaspokoić jego potrzeby, a więc zgodny z oczekiwaniem – oryginalny. Z innej strony opakowania zabezpieczają produkty, np. farmaceutyczne przed niepoprawnym użyciem, np. przez dzieci, albo inne wiążące się z gwarantowaniem bezpieczeństwa stosowania produktu. Ze względu na ciągły rozwój produktów, pojawiają się coraz nowsze metody zabezpieczeń. Jest tu duże pole do kreatywnego działania i innowacyjnych projektów.

Funkcjonalność konstrukcji

Zadbanie o bezpieczeństwo to jedno, estetyka i budowanie wizerunku to drugie, a są jeszcze inne elementy. Istotą dobrze przemyślanego opakowania jest konstrukcja, która łączy w sobie wszystkie funkcjonalności. Opakowanie jest czymś, co może zachęcić Klienta do zakupu produktu lub wręcz przeciwnie. Konstruktor musi połączyć ze sobą wszelkie potrzeby i oczekiwania, te producenta produktu i jego użytkownika. Od nośnika, który dzięki odpowiedniemu projektowi buduje wizerunek marki i tym samym staje się medium reklamowym, poprzez odpowiednią prezentację produktu, zachęcający design, bezpieczeństwo, wygodne użytkowanie po bezproblemową dystrybucję, a od jakiegoś czasu także po łatwą utylizację. Wszystko to sprawia, że konstrukcja opakowań jest długim procesem, wymagającym współpracy wielu ludzi.

opakowanie z uchwytem
Przekaz reklamowy

Rośnie także rola opakowania, jako medium przekazu marketingowego. W czasach, kiedy coraz więcej osób świadomie rezygnuje z telewizorów w swoich domach, a tym samym z tradycyjnych przekazów reklamowych, na korzyść internetu, to opakowanie przejmuje rolę nośnika treści marketingowych. Mobilny dostęp do sieci oraz nieograniczony niemal dostęp do urządzeń zmieniają sposób kupowania i konsumpcji. Kiedyś oglądaliśmy reklamy w telewizji, dziś oglądamy je na facebooku i innych portalach społecznościowych, i to nie w tradycyjnym wydaniu, ale w prywatnej (osobistej) edycji. Użytkownicy kupują produkty i zanim je, rozpakują, a następnie skonsumują, to w pierwszej kolejności robią im zdjęcia, którymi dzielą się z followersami, zachęcając przy okazji do zakupu kolejnych klientów. A więc opakowanie musi zachwycić, przyciągnąć uwagę, wywołać potrzebę zakupu tego produktu, co wcale nie jest łatwe wśród licznej konkurencji.

Indywidualizm

Innym wyzwaniem projektantów opakowań jest wszechobecny indywidualizm. Nie chcemy być osobą jedną z wielu, chcemy być sobą. Stąd też przekonanie, że nie chcemy używać produktów masowych, wolimy te bardziej dopasowane do nas, wyjątkowe, różniące się od innych. Napoje alkoholowe z napisami, Coca Cola z imionami na etykiecie, Kinder czekolada ze zdjęciami dzieci i wiele innych przykładów, pokazuje nam, że chcemy mieć produkty niby takie same, ale jednak dedykowane do wąskiej grupy odbiorców. Powstają produkty o różnych wariantach opakowań, spersonalizowane, a jednocześnie poruszające nasze ego.

Ekologia

Nowoczesne opakowania poprawiają także jakość produktów. Nowe rozwiązania m.in. w branży opakowaniowej pozwalają rezygnować z konserwantów czy utwardzonych tłuszczów, albo przedłużać trwałość produktów. Ten kierunek rozwoju zdaje się być uzasadniony, podobnie jak dążenie do próby sprostania branży do wymagań dzisiejszych ekologów. Opakowanie w najwyższym stopniu bezpieczne dla środowiska, pozwalające na przechowywanie produktów zdrowych, pozbawionych zbędnych (niezdrowych) substancji chemicznych, a do tego zindywidualizowane, ale jednocześnie trafiające do wielu jest wyzwaniem, któremu niełatwo jest sprostać.

opakowanie na magnes

Wszystkie te oczekiwania konsumentów są wynikiem naszych czasów, które charakteryzują się coraz większym rozwojem gospodarczym, a co za tym idzie coraz bardziej świadomej konsumpcji, wyższym poziomem wykształcenia społeczeństwa, rozwojem kulturalnym, ale też większą świadomością istnienia w konkretnym środowisku i częstszym zauważaniem konsekwencji nie dbania o otoczenie.

Producenci opakowań, aby osiągnąć zadowalający poziom zainteresowania konsumentów produktem, stają przed niełatwym zadaniem pogodzenia ze sobą funkcjonalności z designem i oczekiwaniami społecznymi często w jednym małym pudełku.