Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki więcej informacji

Opakowania – oczekiwania współczesnych konsumentów

Bez wątpienia w obecnych czasach opakowanie jakiegokolwiek produktu nie jest błahą sprawą. Coraz bardziej świadomi konsumenci podnoszą poprzeczkę producentom i to bardzo wysoko. Opakowania mają spełniać coraz więcej wymagań od praktyczności poprzez estetykę, aż po indywidualizm.

Budowanie wizerunku

To, że opakowania są elementem tożsamości marki jest raczej oczywiste. Są często pierwszym wizualnym elementem, z jakim ma styczność klient szukający produktu na półce. Już na pierwszy rzut oka, jest on w stanie ocenić produkt poprzez opakowanie, a tym samym rozróżnić tożsamość marki i firmy. Kształt, kolor, zdobienia czy liternictwo zastosowane w projekcie decydują o zakwalifikowaniu produktu do odpowiedniej grupy na półce i na rynku. Harmonijne i dobrze przemyślane łączenie strategii opakowań oraz tożsamości marki może być jednym z elementów przewagi konkurencyjnej. Odpowiednio utożsamiany produkt będzie się dużo lepiej sprzedawał i wyróżniał pozytywnie na tle innych.

Bezpieczeństwo

Opakowanie może także dawać poczucie bezpieczeństwa zarówno producentowi, dystrybutorowi, jak i klientowi. Ma to nie małe znaczenie dla właściciela marki, bo wysokiej jakości opakowanie produktu poprzez wyróżniki staje się niemożliwe do podrobienia. Jest ważne także dla konsumenta, który otrzymuje opłacony przez siebie produkt, mający zaspokoić jego potrzeby, a więc zgodny z oczekiwaniem – oryginalny. Z innej strony opakowania, które zabezpieczają produkty, np. farmaceutyczne przed niepoprawnym użyciem, np. przez dzieci, albo inne wiążące się z gwarantowaniem bezpieczeństwa stosowania produktu. Ze względu na ciągły rozwój produktów, pojawiają się coraz nowsze metody zabezpieczeń. Jest tu duże pole do kreatywnego działania i innowacyjnych projektów.

Przekaz reklamowy

Rośnie także rola opakowania, jako medium przekazu marketingowego. W czasach, kiedy coraz więcej osób świadomie rezygnuje z telewizorów w swoich domach, a tym samym z tradycyjnych przekazów reklamowych, na korzyść internetu, to opakowanie przejmuje rolę nośnika treści marketingowych. Mobilny dostęp do sieci oraz nieograniczony niemal dostęp do urządzeń zmieniają sposób kupowania i konsumpcji. Kiedyś oglądaliśmy reklamy w telewizji, dziś oglądamy je na facebooku i innych portalach społecznościowych, i to nie w tradycyjnym wydaniu, ale w prywatnej (osobistej) edycji. Użytkownicy kupują produkty i zanim je, rozpakują, a następnie skonsumują, to w pierwszej kolejności robią im zdjęcia, którymi dzielą się z followersami, zachęcając przy okazji do zakupu kolejnych klientów. A więc opakowanie musi zachwycić, przyciągnąć uwagę, wywołać potrzebę zakupu tego produktu, co wcale nie jest łatwe wśród licznej konkurencji.

Indywidualizm

Innym wyzwaniem projektantów opakowań jest wszechobecny indywidualizm. Nie chcemy być osobą jedną z wielu, chcemy być sobą. Stąd też przekonanie, że nie chcemy używać produktów masowych, wolimy te bardziej dopasowane do nas, wyjątkowe, różniące się od innych. Napoje alkoholowe z napisami, Coca Cola z imionami, Kinder czekolada ze zdjęciami dzieci i wiele innych przykładów, pokazuje nam, że chcemy mieć produkty niby takie same, ale jednak dedykowane do wąskiej grupy odbiorców. Powstają produkty o różnych wariantach opakowań, spersonalizowane, a jednocześnie poruszające nasze ego.

Ekologia

Nowoczesne opakowania poprawiają także jakość produktów. Nowe rozwiązania m.in. w branży opakowaniowej pozwalają rezygnować z konserwantów czy utwardzonych tłuszczów, albo przedłużać trwałość produktów. Ten kierunek rozwoju zdaje się być uzasadniony, podobnie jak dążenie do próby sprostania branży do wymagań dzisiejszych ekologów. Opakowanie w najwyższym stopniu bezpieczne dla środowiska, pozwalające na przechowywanie produktów zdrowych, pozbawionych zbędnych (niezdrowych) substancji chemicznych, a do tego zindywidualizowane, ale jednocześnie trafiające do wielu jest wyzwaniem, któremu niełatwo jest sprostać.

Wszystkie te oczekiwania konsumentów są wynikiem naszych czasów, które charakteryzują się coraz większym rozwojem gospodarczym, a co za tym idzie coraz bardziej świadomej konsumpcji, wyższym poziomem wykształcenia społeczeństwa, rozwojem kulturalnym, ale też większą świadomością istnienia w konkretnym środowisku i częstszym zauważaniem konsekwencji nie dbania o otoczenie.




Kontakt
close slider

    imię i nazwisko*

    email*

    temat

    treść wiadomości

    * wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w związku z realizacją zgłoszenia
    W związku z dbałością o szeroko rozumiane dobro naszych Kontrahentów i zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa PP RAGUS Sp. J. oraz Ragus Solutions S.C. informujemy, iż Państwa dane osobowe udostępnione nam w drodze dotychczasowej współpracy przetwarzane są na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. c) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
    Jednocześnie informujemy, że współadministratorami udostępnionych danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Poligraficzne RAGUS J. Ragus, M. Ragus Sp. J. oraz Ragus Solutions Izabela Ragus Jacek Ragus s.c. z siedzibą w Pilawie przy ul. Letniskowej 4, 08-440 tel. 25 740 50 05, które zapewniają ich bezpieczeństwo. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych w celach marketingowych oraz usunięcia danych (o ile nie zachodzi konieczność wynikająca z art. 6 ust. 1 lit. c) RODO).